Nemcsak relaxációs módszer, hanem öngyógyító folyamat

September 18, 2018

Különleges alkalmaknak ad helyet szerda esténként az Egyszülős Központ: a falak között augusztus elején autogén tréning csoport indult. De pontosan mit takar ez a fogalom? Miért lehet hasznos egy egyedülálló szülőnek, és egyáltalán miben segítheti a saját lelki fejlődésünket? Ezt Endrédi Zsófia pszichológus, a foglalkozás vezetője mesélte el az Egyszülős Magazinnak.

 

 

 

„Ha röviden kellene megfogalmaznom, az autogén tréning egy olyan relaxációs eljárás, ami során strukturáltan lazítjuk a testrészeket, illetve az izmokat. Ennek gyakorlása nyugalmi állapotot idéz elő a testben, lehetővé téve a pihenést. Az 1920-as években Johannes Heinrich Schultz német pszichiáter dolgozta ki és ma is az egyik legtöbbet kutatott, tudományosan alátámasztott módszerként ismert.” – mondta Zsófia.

 

„Ahogy a módszer neve is jelzi, ez egy autogén, vagyis önmagától működő folyamat. Vezetett relaxáció és otthoni gyakorlás mellett néhány hónap alatt elsajátítható. A találkozások során egymásra épülő lépésekben haladunk a gyakorlatokkal. Így válik önmagát működtető, természetes öngyógyító folyamattá”– tette hozzá a szakember.

 

Az autogén tréning módszerét bárki megtanulhatja. Mechanizmusa arra épül, hogy a mindennapi életben gyakran találkozunk a stressz jelenségével, azonban arról gyakran megfeledkezünk, hogy ellazuljunk és töltődjünk. Ebben segít a relaxáció.

 

„Az autogén tréning elsajátítását általánosságban ajánlanám az érdeklődőknek, hiszen nincs olyan ember, akinek ne jönne jól a mindennapokban egy kis támogatás és pozitív megerősítés. Azoknak a jelentkezőknek viszont különlegesen fontos lehet a megismerése, akik gyakran érzik magukon a stressz jeleit, például szorongás, alvási vagy emésztési nehézségek formájában.


A módszer általánosságban segít az ellazulásban. Segít a tudatosabb testtudat kialakulásában, a passzív koncentráció fejlesztésében, a stressz kezelésében, de akár az önismeret fejlődésében is.”

 

„Hiszek abban, hogy a pozitív megerősítések és a relaxáció sokat tesz a jóllétünkért, az autogén trénin ezeket „gyúrja egybe”. A gyakorlásokon ezt az elmélyülést szeretném átadni, azt szeretném, hogy a résztvevők érezzék meg, hogy a kezükben van egy olyan módszer, amit bármikor elővehetnek és alkalmazhatnak. Ha apró, kis lépésekkel beépítik az életükbe a relaxációt, az pozitív hatással lehet a mindennapjaikra” – tette hozzá.

 

Mindez persze hosszabb folyamat. A módszer elengedhetetlen része, hogy a résztvevők aktívan részt vegyenek az alkalmakon, nyitottak legyenek és elmélyedjenek a folyamatban. Ha ez megtörténik, akkor egy hosszútávon alkalmazható módszerrel távoznak, amit bármikor elővehetnek a későbbiekben.

 

A találkozókon a csoporttagok az autogén tréning alapgyakorlatait ismerik meg, és együtt gyakorolják, mindemellett különböző önismereti témákat érintve a csoporttagok feldolgozzák a folyamat során szerzett élményeket. A csoportfoglalkozás másik óriási ajándéka a közösség. A résztvevők új embereket ismernek meg és akár tanulhatnak is az egymás által megfogalmazott élményekből, tapasztalatokból.

 

A módszer melletti elköteleződésben a fentieken kívül fontos szempont lehet az idő, ami az egyedülálló szülők esetében is egy különösen meghatározó tényező. Az autogén tréning tanulási fázisában a csoportok heti rendszerességgel találkoznak másfél-két órára, amik mellett fontos naponta az otthoni 10-15 perces gyakorlás.

 

„Egyedülálló szülők esetében a gyerekek mellett előfordulhat, hogy a szülőnek kevés ideje jut magára, ezért nagy ajándék lehet, ha sikerül a relaxációra dedikált időt beiktatni az életükbe. Ez a rövidnek tűnő idő is nagyon pozitív élmény lehet azoknak a szülőknek, akik nehezen tudnak kiszakadni a pörgős mindennapokból.”– mondta Endrédi Zsófia.

 

Az autogén tréning első csoportfoglalkozása augusztus 8-án elindult. Az elindult csoportmunkához a folyamat közben sajnos már nincs lehetőség csatlakozni, de tájékoztatást teszünk közzé, amennyiben további csoportok indulnak.

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload