A stressz tényleg megbetegít, ezért ideje kizárnod az életedből

January 4, 2018

Közhely, hogy a stressz népbetegség, de mi a helyzet akkor, ha egyedülálló szülőként nézünk szembe vele? Az egyszülőség már önmagában is stresszes, hiszen két ember szerepét kell betöltenünk és a mindennapi gondok kizárólag a mi nyakunkba szakadnak. Ez azonban kétszeresen veszélyes: azon kívül, hogy árt az egészségünknek, még a gyerekkel való kapcsolatunknak is rosszat tehet. Az ideges, feszült szülő kevésbé türelmes, hamarabb felcsattan, és nem tud annyira odafigyelni a kicsire, mint szeretné.

 

 Fotó: Lacie Slezak/Unsplash

 

Ezen próbál segíteni az egyik legismertebb amerikai orvos, Mark Hyman, aki praxisán kívül a The New York Times hasábjain is ad tanácsokat. A doktor nemrég a stressz ellen is háborút indított, mert úgy véli, testi és lelki egészségünk látja kárát, ha túl sok bennünk a feszültség. Saját honlapján pedig azt is leírta, hogyan. És bizony vannak tanácsai, amiket nekünk, egyszülőknek is érdemes megfogadnunk.

 

Az biztos, hogy ha az emberek többsége tudná, mit okoz a testében a stressz, nagyon megijedne. A feszültség ugyanis valóságos káoszhoz vezet az emberi szervezetben. A probléma ott kezdődik, hogy a mai világban ezt nagyon nehéz elkerülni. Még akkor is, ha szeretjük a munkánkat, ha nincsenek napi megélhetési gondjaink és szerető család vesz minket körül, egészen biztosan akad valami, ami miatt feszültek leszünk. Egyedülálló szülők esetében pedig ez hatványozottan igaz.

 

Túlsúly, cukorbetegség

 

A stressz hatásaival rengeteg tanulmány foglalkozott már, és ezek szinte mindegyike megállapította, hogy az legyengíti az immunrendszert, valamint túlsúlyhoz és cukorbetegséghez vezethet. Egy amerikai kutatás arra is rámutatott, hogy azoknak a nőknek, akik gyakrabban stresszelnek, a csípőjük jelentősen szélesebb, mint kiegyensúlyozottabb társaiké.

 

Orvosi nyelven megfogalmazva: a stressz hatására a mellékvesék adrenalin és kortizol hormonokat bocsátanak ki, melyektől szaporább lesz a szívverés, emelkedik a vérnyomás, hamarabb keletkeznek vérrögök, sőt még az agyban is károsodást tudnak okozni.

 

A hormonok okozta káoszt ráadásul mi is tudjuk fokozni. Ha például a rengeteg munka miatt nem tudunk ebédelni, gyakran megállunk egy pékségben, veszünk egy kávét és egy süteményt, és azt gondoljuk, ezzel el is intéztük az étkezést. Csakhogy itt kezdődik a láncolat: a kávé tovább emeli a stressz-szintünket, a szervezetünk még több kortizolt termel, ami a süteményben található cukorral együtt még jobban megemeli az inzulinszintünket. Az inzulintól pedig gyulladásos folyamatok indulnak be a testünkben, amitől még rosszabbul érezzük magunkat. A kávéban található cukor rossz hatásairól pedig még nem is beszéltünk.

 

 Illusztráció: Gabriel Matula/Unsplash

 

Első lépés: étkezés

 

Ilyen életmód mellett nagy rá az esély, hogy egész nap ugyanezt a mintát folytatjuk majd, így állandóan fáradtak leszünk, rosszul érezzük magunkat és a szervezetünk egyre több zsírt raktároz el. Éppen ezért – akármilyen furcsa – az első dolog, amit tehetünk, ha kezelni akarjuk a stressz által okozott tüneteket, az nem más, mint az étkezésünk megváltoztatása.

 

Nem viccelünk: egy jó diéta csodákat tehet. Ha valódi, adalékanyag-mentes ételeket eszünk, visszaállíthatjuk szervezetünk egyensúlyát, ami a stressz miatt borult fel. Ha jelentősen csökkentjük a koffeint, az alkoholt, a finomított cukrokat és rendszeresen étkezünk, hogy ne legyenek éhségrohamaink, a stresszt is tudjuk csökkenteni.

 

A hozzáállásunkon is rengeteg múlik. A stressz nem velünk, hanem bennünk történik, ezért igenis tehetünk róla, mennyire érint minket. A feszültségnek kétféle oka lehet: valóságos vagy képzelt. Ha azt hiszed, hogy a párod dühös rád, akkor is stresszes leszel, ha nincs igazad. A tested mindkét esetben ugyanúgy reagál.

 

Éppen ezért nagyon fontos, hogy különböző módszerekkel a valóságos és a képzelt feszültséget is kezeld az életedben. Ha nem teszed, azzal magadnak és az egész környezetednek is ártasz. Mielőtt azt gondolnád, hogy ez túl nehéz és nem vagy rá képes, adunk néhány egészen konkrét tanácsot is. Ha nem is megy mind egyszerre, hidd el, már akkor is csodákat tudsz elérni, ha csak a felét betartod.

 

1. Keresd meg a háttérben húzódó okot, néha ugyanis a szervezetünk felelős a tünetekért. Ilyen lehet a higanymérgezés, a magnézium vagy B12 vitamin hiánya, esetleg a gluténérzékenység.

 

2. Aktívan relaxálj: az emberek többségének akkor is dolgozik az agya, ha nem dolgozik. Tanulj meg aktívan relaxálni, ne csak a televízió előtt ülj. Ez lehet egy séta, vagy légzéstechnika is, a lényeg, hogy csinálj valamit, miközben pihensz.

 

3. Tanulj: próbálj ki valamit, amihez kedved van, de régen nem csináltad, sőt esetleg még soha. Menj el egy jógaórára, kirándulj nagyokat esténként, ha van rá lehetőséged, fizess be egy masszázsra.

 

4. Sportolj: nincs olyan tanulmány, amely ne mutatta volna ki, hogy a testmozgás nemcsak a testre, hanem a lélekre is jó hatással van.

5. Töltsd fel a vitaminkészleteidet, szedj táplálékkiegészítőket, ha szükséges.

 

6. Adj egy esélyt a gyógynövényeknek. Rengeteg segíti az ellazulást, de a ginzeng akkor is tökéletes, ha aktívabb akarsz lenni.

 

7. Keress közösséget: emberek között lenni gyógyító, különösen, ha magányosak az estéid. Nem könnyű egyedül hagyni a gyereked, de egyszer-egyszer elviheted a nagymamához, amíg te a barátaiddal vagy, esetleg felkeresel egy klubot.

 

8. Aludj: az alvás hiánya megemeli a stresszhormonok szintjét. Akármi is történik, próbálj nyolc órát aludni naponta, máskülönben a tested nem tud regenerálódni.

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload